Dyslexie – specifická vývojová porucha čtení


Slovo dyslexie pochází z řečtiny a doslovně znamená „potíže se čtením“. Děti s dyslexií mají potíže naučit se číst běžnými výukovými metodami.
Porucha vzniká většinou na podkladě poruchy zrakové percepce, kdy je porušeno zrakové vnímání, velmi často zrakové rozlišování např. stranově obrácených tvarů a detailů, rozlišování figury a pozadí, vnímání barev. Bývá přítomna také porucha pravolevé a prostorové orientace.
Projevuje se obtížemi ve čtení, kdy je porušeno čtení jako vlastní akt: je buď pomalé, namáhavé, neplynulé, s menším výskytem chyb (tzv. pravohemisférové čtení) nebo naopak rychlé, překotné, se zvýšenou chybovostí (tzv. levohemisférové čtení). Dítě má problémy s intonací a melodií věty, nesprávně používá i dech. Žáci často opakují začátky slov, neudrží pozornost na jednom řádku, přeskakují řádky a hůře se orientují v textu.

Při čtení se objevují typické specifické chyby:

  • záměny tvarově podobných písmen, např. b-p-d
  • snížená schopnost spojovat zvukovou a psanou podobu hlásky
  • nerozlišování hlásek zvukově si blízkých
  • přesmykování slabik (tzv. kinetické inverze), např. lokomotiva – kolomotiva
  • vynechávky písmen, slabik, slov, vět
  • přidávání písmen, zvláště vkládání samohlásek do shluků souhlásek
  • vynechávky diakritických znamének nebo jejich nesprávné použití
  • domýšlení koncovek slov
  • neporozumění obsahu čteného textu.


Problémy se objevují i v reprodukci čteného textu. Dítě si buď vůbec nepamatuje, co četlo, reprodukuje nesprávně, protože se příliš soustředilo na výkon čtení jako takový, nebo je reprodukce chudá, útržkovitá. Některé děti jsou schopny text reprodukovat pouze za pomoci návodných otázek.
Tyto obtíže mohou vznikat také pokud dítě používá nesprávnou techniku čtení, tzv. dvojí čtení, kdy si přečte slovo napřed potichu pro sebe a teprve pak jej přečte nahlas.
U dyslektických dětí tedy dochází k disproporci mezi úrovní jejich obecných schopností, která je vyšší než jejich úroveň čtení. Tito žáci mají tedy obtíže všude tam, kde jsou závislí na výkonu čtení – zcela jistě ve výuce cizích jazyků, v naukových předmětech, ale i v matematice, zvláště při řešení slovních úloh. Problémy se při přetrvávající poruše většinou prohlubují na 2. stupni ZŠ, kde je práce s textem základem ve výuce většiny předmětů, a kde je potřeba získávat další informace samostatným studiem z učebnic a další literatury.

Zavolejte nebo napište ještě dnes a konzultujte vaše potřeby s našimi odborníky!

E-mail: podpora@doucimete.cz, Telefon: +420 778 982 030

Podobné příspěvky