Obecné zásady práce s dětmi se specifickými poruchami učení (SPU)

Pod pojem specifická porucha učení, ale také vývojová porucha učení či specifická vývojová porucha učení (dále jen SPU) můžeme zahrnout celou skupinu poruch a dysfunkcí, které jsou příčinou výukových obtíží dítěte ve škole. Odborně se jim říká dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie.

  1. Doučování dětí a zejména těch s určitými vzdělávacími obtížemi vyžaduje skutečnou lidskou empatii, porozumění a profesionální zaujetí rodičů.
  2. Vysvětlete dítěti, v čem tkví jeho potíže. Možná, že si je svých problémů vědom, ale vysvětlení mu pomůže je lépe pochopit a také pochopit sebe sama.
  3. Podporujte sebedůvěru. Předchozí zkušenosti ho postavily do role neúspěšného člověka. Nyní přichází příležitost tento stav změnit. Pomozte mu změnu uskutečnit.
  4. Buďte dobrými pozorovateli a reagujte operativně na specifické potřeby.
  5. Naučte se rozlišovat, kdy má dítě tendenci ze svého problému těžit nepřiměřené úlevy a vyhnout se plnění úkolu, případně kdy hodlá zakrýt faktickou neznalost.
  6. Nevystavujte dítě zbytečně časovému tlaku zadáním úkolů pro daný časový limit. Tato situace spíše orientuje snahu žáka být první než splnit úkol bez chyb. Výsledek soutěže může dítě zařadit do pozice neúspěšného.
  7. Netrvejte vždy na splnění úkolu v danou chvíli. Rozumnou organizací práce bude dítě schopno úkol splnit později.
  8. Neopakujte stereotypně nezdary, volte konstruktivní kritiku – lépe je poukázat na příčiny nezdaru a na cesty zlepšení situace, než pouze poskytovat negativní zpětnou vazbu.
  9. Umožněte dítěti používat kompenzační pomůcky (počítač, mobilní telefon) a umožněte mu psát do sešitu s alternativním řádkováním (zejména u žáků s dysgrafií).
  10. Nalezněte oblast, ve které je dítě zdatné a poukazujte na jeho dobré výsledky.

Zavolejte nebo napište ještě dnes a konzultujte vaše potřeby s našimi odborníky!

E-mail: podpora@doucimete.cz, Telefon: +420 778 982 030

Podobné příspěvky